Klaartje

Klaartje doet elke dag enorm haar best, echt. Soms is dat wel moeilijk, want hoe hard ze ook werkt, lezen is en blijft onwijs lastig. Ze kan in twee tellen zien of een boek okay is voor haar: Grote letters, anders hoeft ze er niet eens aan te beginnen. Ze leest thuis, ze oefent op de computer, ze flitst met juf. Wie weet lukt het op een goede dag? 

Wat ik doe met dyslexie?

Nou, vooral kijken naar HET KIND met dyslexie. Wat is jouw verhaal? Waarom loop je vast? Eigenlijk lezen we hier niet...

En dan kan het dus dat je een kind ziet met veel weerstand, onrust, zorgen of verdriet. Een kind dat veel moeite heeft om zich staande te houden. En ik begrijp dat je ogen dan ook niet altijd stabiel vooruit kijken.

Met deze zorg voor het hele kind, groeit een kind ook echt. Kan zijn helm afdoen, waardoor hij weer echt kan kijken. Kan haar verdriet verwerken en weer rechtop komen. Kan de schouders weer ontspannen, waardoor het lukt om te schrijven!

En opeens breekt een lach door, bij ouders en bij kinderen. De wereld gaat open en de dikke boeken waar je zowat over struikelde, blijken mega boeiend te zijn!

Doordat er weer ruimte en verbinding ontstaat in de basis van je brein, lukt het ook om de nieuwe informatie te verweken. Dat lukt soms niet als je nog teveel andere dingen op je bord hebt.

Ik ben dan zoooo blij voor jullie en wens je nog een hele kast met mooie boeken.

Dit is niet ALTIJD de oplossing. Het helpt wel ALTIJD om zorg op jouw specifieke situatie af te stemmen en om naar jouw hele kind te kijken en daar is ruimte voor bij Soepel Leren. 

ogen

Werken de ogen goed samen?

Floris (9)

Bij Floris is onlangs vastgesteld dat hij leesproblemen heeft. Lezen gaat inderdaad moeilijk, het lukt wel steeds iets beter, maar het gaat nog niet zoals bij het gemiddelde kind. 

Nu hij in groep 5 zit is er sprake van een dyslexieonderzoek. Dyslexie is een aandoening in de hersenen, waarmee verklaard zou kunnen worden waardoor het lezen zo moeilijk gaat. Zijn moeder vraagt zich af: "Zou Floris echt dyslexie hebben? Wat zou er nog meer kunnen zijn?" 

We doen onderzoek naar de oorzaak van de problemen. 

Ik kijk naar het hele plaatje. Dat betekent dat ik goed kijk naar de bewegingen van Floris en luister zijn verhaal. Ook neem ik een visuele screening af.

Mijn aanpak bestaat uit twee stappen:

Het verstevigen van het zenuwstelsel door reflexintegratie.

Het trainen van de oogspieren. 

Visuele Screening

Open leerboek in bibliotheek

Download hier de folder:

"goed kijken bij lezen". 

plaatje lezing shutterstock.jpg
Blonde jongen lezen
"Ja, ik zou wel meer willen weten over de mogelijkheden voor mijn situatie. Neem graag contact met mij op."  

Speelt de samenwerking van de ogen een rol bij deze

lees- leer- of gedragsproblemen? 

Op deze vraag krijg je een antwoord met een visuele screening. 

Zien, kijken, lezen, begrijpen. Het lijkt allemaal erg op elkaar, maar het is niet hetzelfde.

Bij het interpreteren en verwerken van teksten en informatie uit je omgeving, komen heel wat vaardigheden kijken. Een aantal voorbeelden: 

  • Het linker- en rechteroog moeten goed samenwerken.

  • De hersenen moeten één beeld maken van de informatie die binnenkomt.

  • De ogen moeten (precies) de goede sprongetjes maken om van het ene naar het volgende woord te komen.

  • De ogen moeten de regels goed kunnen volgen.

Tijdens een visuele screening onderzoek ik de samenwerking van de ogen en de oogspieren. Vervolgens kan ik voor speciaal afgestemde training zorgen, als blijkt dat er stappen niet soepel lopen. Dat is vaak een eye-opener bij kinderen die moeite hebben met:

  • begrijpend lezen

  • technisch lezen

  • schakelen van het bord naar het blad

  • schrijven

  • rekenen

  • concentratie problemen

  • snelheidsproblemen.

  • het verwerken van informatie uit hun omgeving. 

  • het maken van een planning. 

  • hun executieve functies. 

Kinderen bij wie de ogen niet goed samenwerken, krijgen al een rommelig beeld aangeboden. Dat maakt het echt lastig om goed te lezen, goed je spullen op te ruimen, goed je tekst te begrijpen en bijvoorbeeld goed een planning te maken. Als informatie chaotisch bij je binnenkomt, moet je veel energie steken in de organisatie. 

Met de oefeningen voor de ogen, ga je thuis intensief aan het oefenen. Je ogen en oogspieren leren de juiste patronen te gebruiken bij kijken en lezen en daar heb je nog je leven lang plezier van! 

Je krijgt van mij dus niet nog meer leeswerk, maar je leert een nieuwe vaardigheid op een andere manier aan. 

Het werken met de ogen, hangt nauw samen met het integreren van reflexen. Eigenlijk altijd zal ik een combinatie maken van die twee werkwijzen. Dit doe ik om te zorgen dat je ogen blijvend het nieuwe patroon gebruiken en je niet over een half jaar weer in het oude patroon gevallen bent. 

Een oogarts meet wel of je scherp ziet, maar daarmee is niet alles onderzocht wat je nodig hebt bij lezen. Als blijkt dat je problemen hebt met scherpstellen, zal ik je aanraden om naar de huisarts te gaan voor verdere stappen. 

3 stappen om beter te zien

Stap 1: Stress, angst en onrust verminderen. 

Stress helpt niet. 

Stress kan ontstaan vanwege de zorgen om het lezen. 

Stress kan ook ontstaan zijn in het proces. Het leren-lezen programma op veel scholen is vrij gestructureerd en gestroomlijnd, maar niet ieder kind leert het op die tijdstippen. Kinderen van 5 of 6 die leren lezen, zijn daar nog niet altijd aan toe, maar maken wel alle toetsen, tijdmetingen en testen mee. Dat kan stress geven. 

En ten derde kan er stress zijn vanwege andere redenen, dat het leren blokkeert. Denk aan zorgen, gepest worden, verdriet. Deze kinderen kunnen wel leren lezen, maar hun brein is met andere dingen bezig. Toch lijkt het soms of er een leesprobleem is, want de toetsen meten de prestaties. Goed om mee te nemen.  

Stap 2: Een stevige basis creëren. 

De basisreflexen

Zien en bewegen heeft alles met elkaar te maken. Je leert als kind goed kijken, door je ogen af te stemmen op je bewegingen. Als de reflexen van een kind niet goed uitgerijpt zijn, heeft dat vaak ook gevolgen voor het zicht. En daar kom je aan bij de basis. Leesproblemen kunnen hun oorzaak hebben in de basis van de ontwikkeling. 

Daar zit ook een oplossing. Van een aantal reflexen is bekend dat zij een sterkte relatie hebben met het zien. Bij kinderen met lees- en leerproblemen, zijn dat de eerste reflexen waar ik naar kijk. Als blijkt dat deze reflexen inderdaad niet rijp zijn, gaan we die samen inoefenen. Zo maken we het fundament stevig voor de rest van het leren. Ook bij klachten die te maken hebben met het overzien van situaties, het ruimtelijk zicht en het concentreren, zijn deze reflexen betrokken. 

De oogreflexen

Een heel groot deel van onze oogbewegingen, doen we zonder erbij na te denken. Op basis van reflexen. Deze reflexen kunnen deze ook uit balans raken, bijvoorbeeld door veel stress. Met een behandeling van alle oogreflexen, breng je de reflexen weer in balans. Dat helpt ook mee om het lezen en leren, soepeler te laten verlopen. 

Stap 3: Oogtraining

De derde stap die ik inzet is oogtraining. Je kunt de spieren trainen die je ogen richten. Dat helpt om bijvoorbeeld de regel beter te volgen, of om de sprongen naar de woorden goed te maken. Van oogtraining is bekend dat het een enorme bijdrage kan leveren aan de oplossing van leesproblemen. Geen extra leeswerk maar naar de fitness met je ogen! Dat helpt!

Bel Mieke
0642241346
e-mail, what's app en berichten
mieke@soepel-leren.nl
Schrijf je in voor
de thema-mail
Waar is de praktijk?
Laan der Nederlanden 150 Beverwijk
Meer weergeven

© 2020 Mieke Lansbergen