Huiswerk, op een zeker moment krijgt je kind ermee te maken. Het kan best even zoeken zijn hoe je je kind daarbij het beste kunt helpen.
Een paar opmerkingen daarbij:
​
-
Probeer ontspannen om te gaan met huiswerk. Pak het positief aan en kijk wat bij jullie de mogelijkheden zijn. Stress niet mee met je kind ;)
-
Bedenk voor jezelf, met je partner en met je kind, wat jullie willen met huiswerk. Wat is voor jullie het doel? Jonge kinderen krijgen steeds vaker al huiswerk zoals spelling, rekenen, geschiedenis. Basisonderwijs in Nederland behoort tot de beste 5 % op aarde en op de meeste scholen wordt al heel hard gewerkt. De tips die ik geef, deel ik om huiswerk soepel te laten gaan, niet omdat ik een groot voorstander ben van het maken van veel huiswerk voor alle kinderen.
-
En als je huiswerk gaat maken, kan het helpen om verschillende manieren van leren aan te bieden. Onderstaande tips kunnen ook behulpzaam zijn als je al op de middelbare school zit.
​
De onderstaande tips kunnen je helpen. Als je op zoek bent naar begeleiding bij het maken van huiswerk, moet je niet bij Soepel Leren zijn. Ik raad je aan dat elders te zoeken.
Er is gelukkig steeds meer aandacht voor bewegend leren.
Door bewegen maak je sterke verbindingen in de hersenen en als je tegelijkertijd beweegt en bijvoorbeeld automatiseringsoefeningen doet, kun je de stof beter onthouden.
Het spel "De meester en de mepper" kun je gratis downloaden en thuis spelen. Een goede manier om de tafels te oefenen.
Leren met je ogen én je handen!
Van de jagers, verzamelaars en Romeinen in groep 5 maakten wij tekeningen.Waarom helpt het om te tekenen?
1) Door er echt iets mee te doen en van te maken, leer je met je ogen én je handen. Voor sommige mensen (ja ook voor sommige volwassenen) is dat geweldig effectief. Tekenen, bouwen, kleien, probeer het eens.
2) Met de tekening heb je een plaatje bij de talige tekst. Beeld kan goed helpen om informatie op te slaan. Een ander deel van het geheugen wordt ook benut.
We hadden dikke pret. We moesten lachen om de andijvie die de vrouw had geplant en om de matzes in het schip van de Romeinen. Tekenen is soms best moeilijk maar het hoeft echt niet perfect te worden! Wacht vooral niet met tekenen tot je het goed kunt, dat hoeft helemaal niet.
Tekst overzichtelijk maken.
​
Dat is wat je doet met een mindmap. Met name als er veel informatie geschreven staat en er verschillende onderwerpen zijn waar iets over gezegd wordt, kan een mindmap voor overzicht zorgen.
-
Plaats het thema in het midden.
-
Geef elk onderdeel een eigen tak.
-
Maak eventueel nieuwe takken voor nieuwe sub-onderdelen.
-
Plaats informatie die erbij komt, steeds in de goede hoek. Met stippels, pijlen en golfjes maak je de verbanden zichtbaar.
Tekenen en kleurgebruik ondersteunen het onthouden. Door de groepjes die zo ontstaan, kan de leerstof als brokken in het geheugen worden opgeslagen.
Niet alleen voor kinderen! Ook tijdens studie een heel handig hulpmiddel.
​
Een bordspelletje om de tafels te leren.
Heel geschikt voor kinderen die graag samen leren. Het spel kent 2 niveaus. 1 niveau waarbij je steun hebt aan de getallenlijn, het tweede level voor als je de tafel al beter kent.
Ook dit spel kun je gratis downloaden en zelf printen.
​
Als je de kleuren van Soepel Leren inzet, print je het op oranje papier.
De abstracte getallen die je moet onthouden bij het leren van de tafels, zeggen de kinderen soms niet zoveel. Door kleur in te zetten, kun je houvast bieden.
De kleuren zijn logisch gekozen. Als je kijkt naar de uitkomsten van de tafels van 2, 4 en 8, zie je dat er veel overeenkomsten zijn. 6x4=24 en 3x8=24 Dat is niet toevallig. Als je porties van 4 maakt heb je er 6 nodig om 24 te krijgen, als je de porties 2 keer zo groot maakt, heb je aan de helft van je aantal porties al genoeg. Door die tinten groen te gebruiken, kunnen dat soort verbanden duidelijk worden.
Als je vouwblaadjes gebruikt om te leren, hebben die (ook niet toevallig), precies deze kleuren. Schrijf op het blaadje steeds de som aan de bovenkant en het antwoord op de onderkant. Ontdek eens of je kind het leuk vindt om die verbanden te ontdekken. Deze blaadjes worden ook gebruikt bij het spel in de video van de meester en de mepper.
Bij sommige kinderen gaat het leren veel moeizamer dan bij anderen. Dat kun je goed merken bij het automatiseren van de tafels. Ik weet dat er kinderen zijn die enorm vaak en veel oefenen en bij wie het toch niet lukt.
​
Het kan raadzaam zijn om in zo'n geval eens te kijken naar de reflexen. Reflexen zijn een onderdeel van je zenuwstelsel, dat deel is actief zonder dat je je dat bewust bent. Als er nog reflexen actief zijn uit je babytijd of als er door een stressvolle situatie in het verleden, reflexen actief geworden zijn, kan dat de reden zijn dat leren zo moeilijk gaat. Reflexintegratie kan dan helpen.
​
Actieve reflexen kun je bijvoorbeeld herkennen aan: Veel onrust, niet stilzitten, slechte concentratie, moeite met spelling en automatiseren, moeite met schrijven, een combinatie van moeite met de motoriek en moeite met leren, traag en moeizaam lezen.
​
Meer weten? Bel gerust en kijk wat voor jullie de mogelijkheden zijn.
Leren, het gebeurt in je zenuwstelsel. Soepel Leren.
​
Een geweldig leuk spel om de tafels te blijven gebruiken is Canadees vermenigvuldigen.
Het helpt wel als je de tafels al een beetje kent.
​
Het spel is niet door mij bedacht, maar ik leg wel uit hoe het werkt.
​
Er zijn 2 spelers met allebei een eigen kleur fiches. Dat kunnen ook prima gekleurde papiertjes zijn. De bedoeling is dat je 4 op een rij maakt, in het bovenste veld.
Er zijn nog 2 algemene fiches nodig voor de onderste rij getallen. Met deze getallen ga je tafelsommen maken.
Start: Je legt de 2 algemene fiches op de 5. De eerste die aan de beurt is, mag 1 van deze fiches verplaatsen en maakt daarmee een som. Bijvoorbeeld: het ene fiche op de 5, het andere op de 8. De som wordt 5x8. De uitkomst van die som is 40 en daar leg je jouw kleur fiche neer.
Nu is de andere speler, die mag ook weer 1 fiche verplaatsen. Als hij bijvoorbeeld het fiche van de 5 op de 3 legt, wordt de som 3 x 8 en legt hij zijn kleur fiche op 24. Je bent om en om aan de beurt. Degene die als eerste 4 fiches naast elkaar heeft, heeft gewonnen.
Je mag geen fiches van de ander weghalen, alleen op de open antwoorden mogen fiches komen.
Gooi het spel niet weg als je klaar bent, maar doe alles in een envelop en speel het nog eens.
​
Ook een leuke ouder-kind-uitdaging!